Naczelnik: Beata Fiedorowicz-Kucharska
tel. 87 739 18 82; pokój nr 15;
b.fiedorowicz-kucharska@powiat.olecko.pl
- geologia, leśnictwo, łowiectwo, zezwolenia na usunięcie drzew;
Pracownicy:
- Joanna Waszkiewicz, tel. 87 739 18 51; pokój nr 14: budownictwo@powiat.olecko.pl
- pozwolenia na budowę, zaświadczenia, przyjmowanie zgłoszeń robót budowlanych niewymagających pozwolenia na budowę;
- pozwolenia na budowę, zaświadczenia, przyjmowanie zgłoszeń robót budowlanych niewymagających pozwolenia na budowę;
- Michał Topolski, tel. 87 739 18 52; pokój nr 14: budownictwo@powiat.olecko.pl
- pozwolenia na budowę, zaświadczenia, przyjmowanie zgłoszeń robót budowlanych niewymagających pozwolenia na budowę;
- Natalia Waszkiewicz, tel. 87 739 18 53, pokój nr 14; budownictwo@powiat.olecko.pl
- pozwolenia na budowę, zaświadczenia, przyjmowanie zgłoszeń robót budowlanych niewymagających pozwolenia na budowę;
- Robert Kozłowski, tel. 87 739 18 83; pokół nr 13; srodowisko@powiat.olecko.pl
- gospodarowanie odpadami, emisja zanieczyszczeń, wydawanie kart wędkarskich, rejestracja jachtów.
I. W zakresie budownictwa
Wydział zapewnia obsługę w zakresie: udzielania pozwoleń na budowę, rozbiórkę i zmianę sposobu użytkowania obiektów, wydawania zaświadczeń zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Do podstawowych zadań Wydziału należy:
1. Realizowanie zadań związanych ze sprawowaniem nadzoru urbanistyczno – budowlanego w zakresie zgodności zagospodarowania terenu z ustaleniami wynikającymi z zapisów miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego lub decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu a także wymaganiami ochrony środowiska.
2. Wykonywanie zadań związanych ze sprawowaniem nadzoru i kontroli w zakresie:
1) zgodności rozwiązań architektoniczno – budowlanych z przepisami techniczno – budowlanymi, z obowiązującymi Polskimi Normami oraz zasadami wiedzy technicznej,
2) właściwego wykonania samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie i przynależności do odpowiedniej izby architektów i inżynierów,
3) wprowadzenia do obrotu i stosowania wyrobów budowlanych dopuszczonych do obrotu i stosowania w budownictwie.
3. Prowadzenie spraw związanych z udzieleniem bądź odmową zgody na odstępstwo od przepisów techniczno-budowlanych.
4. Nakładanie obowiązku ustanowienia inspektora nadzoru inwestorskiego oraz zapewnienie nadzoru autorskiego.
5. Wydawanie pozwoleń na budowę, rozbiórkę i zmianę sposobu użytkowania.
6. Przyjmowanie zgłoszeń o zamiarze budowy oraz wykonywania robót budowlanych nie wymagających uzyskania pozwolenia na budowę:
a) bez projektu budowlanego;
b) z projektem budowlanym.
7. Zgłaszanie sprzeciwu w sprawie budowy oraz wykonywania robót i nakładanie obowiązku uzyskania pozwolenia na budowę.
8. Przyjmowanie zgłoszenia o rozbiórce nie objętej obowiązkiem uzyskania pozwolenia na rozbiórkę.
9. Nakładanie obowiązku uzyskania pozwolenia na rozbiórkę.
10. Nakładanie obowiązku usunięcia nieprawidłowości w projekcie budowlanym i zatwierdzanie projektu budowlanego.
11. Stwierdzenie wygaśnięcia decyzji o pozwoleniu na budowę.
12. Prowadzenie rejestru wniosków o pozwolenie na budowę i rejestru wydanych decyzji o pozwoleniu na budowę, przechowywanie dokumentów objętych pozwoleniem.
13. Przygotowywanie decyzji o przenoszeniu pozwolenia na budowę na rzecz innej osoby.
14. Nakładanie obowiązku geodezyjnego wyznaczania w terenie i wykonania geodezyjnej inwentaryzacji powykonawczej w stosunku do obiektów wymagających zgłoszenia.
15. Rozstrzyganie o niezbędności wejścia do sąsiedniego budynku, lokalu lub nieruchomości oraz warunków korzystania z tego budynku, lokalu lub nieruchomości.
16. Prowadzenie rejestrów wydawanych dzienników budowy.
17. Wydawanie zaświadczeń o zabudowie działki.
18. Potwierdzenie spełnienia wymagań samodzielnego lokalu mieszkalnego dla celów ustanowienia odrębnej własności lokali.
19. Prowadzenie analiz i studiów z zakresu zagospodarowania przestrzennego odnoszących się do obszaru powiatu i zagadnień jego rozwoju.
20. Opiniowanie projektów planów zagospodarowania przestrzennego gminnych i województwa.
21. Potwierdzenie powierzchni użytkowej i wyposażenia technicznego domu jednorodzinnego dla celów dodatku mieszkaniowego.
22. Poświadczenie oświadczeń zamawiającego wykonanie robót dotyczących infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu dla celów podatku od towarów i usług.
23. Sporządzanie sprawozdań statystycznych z zakresu prawa budowlanego.
II. W zakresie środowiska Wydział zajmuje się realizacją zadań wynikających z prawa ochrony środowiska, ustawy o odpadach, prawa wodnego, prawa geologicznego i górniczego, ustawy o ochronie przyrody, rybactwie śródlądowym, prawie łowieckim, ustawy o lasach.
Do podstawowych zadań Wydziału należy :
I. W zakresie Prawa Ochrony Środowiska:
1. Opracowywanie powiatowego programu ochrony środowiska uwzględniającego politykę ekologiczną państwa oraz wymagania zrównoważonego rozwoju powiatu.
2. Zabezpieczenie ochrony zasobów środowiska w zakresie należącym do kompetencji Starosty.
3. Prowadzenie postępowania w zakresie wydawania, cofania i ograniczania pozwoleń na korzystanie ze środowiska.
4. Sprawowanie kontroli przestrzegania i stosowania przepisów ochrony środowiska w zakresie objętym kompetencją Starosty.
5. Opracowywanie projektów przychodów i wydatków środków pochodzących z opłat i kar środowiskowych przeznaczonych na finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej.
6. Prowadzenie bazy danych i udostępnianie informacji o środowisku i jego ochronie.
7. Prowadzenie okresowych badań jakości gleby i ziemi.
8. Prowadzenie rejestru zawierającego informacje o terenach na których stwierdzono przekroczenie standardów jakości gleby lub ziemi, z wyszczególnieniem obszarów, na których obowiązek rekultywacji obciąża Starostę.
9. Prowadzenie spraw w zakresie rekultywacji zanieczyszczonej gleby i ziemi w przypadkach zagrożenia życia lub zdrowia ludzi oraz nieodwracalnych szkód w środowisku.
10. Przygotowywanie projektów uchwał Rady Powiatu w sprawie ograniczenia lub zakazu używania jednostek pływających lub niektórych ich rodzajów na określonych zbiornikach powierzchniowych wód stojących oraz wodach płynących, jeżeli jest to konieczne do zapewnienia odpowiednich warunków akustycznych na terenach przeznaczonych na cele rekreacyjno - wypoczynkowe.
11. Przygotowywanie projektów uchwał w sprawie utworzenia obszaru ograniczonego użytkowania dla przedsięwzięcia mogącego znacząco oddziaływać na środowisko.
12. Wydawanie decyzji, nakładających na prowadzącego instalację lub użytkownika urządzenia obowiązek prowadzenia w określonym czasie pomiarów wielkości emisji.
13. Wydawanie decyzji określającej wymagania w zakresie ochrony środowiska dotyczące eksploatacji instalacji, z której emisja nie wymaga pozwolenia, o ile jest to uzasadnione koniecznością ochrony środowiska.
14. Wydawanie pozwoleń zintegrowanych.
15. Wydawanie pozwoleń na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza.
16. Prowadzenie rejestru rodzajów instalacji, których emisja nie wymaga pozwolenia, a których eksploatacja wymaga zgłoszenia.
17. Wydawanie decyzji w zakresie sporządzania i przedłożenia przeglądu ekologicznego instalacji zaliczonej do przedsięwzięcia mogącego znacząco oddziaływać na środowisko.
18. Wydawanie zaświadczeń potwierdzających, że podmiot, który nabywa paliwo stałe prowadzi instalację spalania o nominalnej mocy ciepła większej niż 1MW opalaną paliwem stałym.
19. Udostępniania w Biuletynie Informacji Publicznej informacji o instalacjach wytwarzających pole elektromagnetyczne (PEM), objętych obowiązkiem zgłoszenia.
20. Wydawanie zaświadczeń o braku sprzeciwu do przyjęcia zgłoszenia instalacji wytwarzającej pole elektromagnetyczne (PEM).
II. W zakresie ustawy o odpadach:
1. Wydawanie pozwoleń podmiotom korzystającym ze środowiska na wytwarzanie odpadów.
2. Wydawanie zezwoleń na prowadzenie działalności w zakresie przetwarzania i zbierania odpadów.
3. Prowadzenia ewidencji podmiotów korzystających ze środowiska w zakresie wytwarzania, zbierania, przetwarzania i transportu odpadów.
4. Prowadzenie spraw w zakresie rekultywacji gminnych składowisk odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne.
5. Przekazywanie do „Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej” informacji o przedsiębiorcach i innych podmiotach, dotyczących uzyskania, cofnięcia, utraty i wygaśnięcia uprawnień wynikających z udzielanych przez Starostę Oleckiego zezwoleń.
III. W zakresie ustawy ochrona przyrody:
1. Rejestracja zwierząt należących do gatunków, których przewożenie przez granicę państwa podlega ograniczeniom na podstawie przepisów prawa Unii Europejskiej.
2. Wydawanie zaświadczeń posiadaczom zwierząt o rejestracji, zmianie danych lub wykreśleniu z rejestru.
3. Wydawanie zezwoleń na usuwanie drzew lub krzewów z terenów nieruchomości będących własnością gminy.
4. Naliczanie opłat za usunięcie drzew lub krzewów.
5. Odraczanie terminu uiszczania opłat za usunięcie drzew lub krzewów w przypadkach przewidzianych ustawą.
6. Umarzanie należności z tytułu ustalonej opłaty za usunięcie drzew lub krzewów w przypadkach przewidzianych ustawą.
IV. W zakresie gospodarki wodnej:
1. Sprawowanie nadzoru i kontroli nad działalnością spółek wodnych.
V. W zakresie rybactwa śródlądowego:
1. Wydawanie kart wędkarskich i kart łowiectwa podwodnego.
2. Wydawanie zezwoleń na przegradzanie sieciowymi rybackimi narzędziami połowowymi więcej niż połowy szerokości łożyska wody płynącej zaliczanej do śródlądowych wód żeglownych.
3. Rejestracja jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24m.
4. Przygotowywanie wniosków w celu utworzenia przez Radę Powiatu Społecznej Straży Rybackiej lub wyrażenia zgody na utworzenie przez zainteresowane organizacje społeczne lub uprawnionych do rybactwa – Społecznej Straży Rybackiej.
VI. W zakresie gospodarki leśnej:
1. Przygotowywanie decyzji o wykonaniu na koszt nadleśnictw, zabiegów zwalczających i ochronnych w lasach stanowiących własność Skarbu Państwa, gdy wystąpią w nich organizmy szkodliwe w stopniu grożącym trwałości tych lasów.
2. Prowadzenie spraw dotyczących przyznawania środków z budżetu państwa na finansowanie kosztów przebudowy lub odnowienia drzewostanu lasów nie stanowiących własności Skarbu Państwa, w których wystąpiły szkody spowodowane pyłami lub gazami przemysłowymi bez możliwości ustalenia winnego, względnie szkody spowodowane klęskami żywiołowymi.
3. Przygotowywanie propozycji o przyznaniu dotacji na częściowe lub całkowite pokrycie kosztów zalesienia gruntów nie stanowiących własności Skarbu Państwa.
4. Cechowanie drewna pozyskanego w lasach nie stanowiących własności Skarbu Państwa.
5. Przygotowywanie propozycji zadań gospodarczych dla właścicieli lasów nie posiadających planów urządzania lasów.
6. Zlecanie wykonania planów urządzania lasów należących do osób fizycznych i rozpatrywanie zastrzeżeń wnoszonych w stosunku do tych planów po ich wykonaniu.
7. Kontrola wykonywania zadań określonych w planach urządzania lasów nie stanowiących własności Skarbu Państwa.
8. Wydawanie decyzji na pozyskiwanie drewna niezgodnie z planem urządzania lasu w przypadkach losowych na wniosek właściciela lasu.
9. Dokonywanie oceny udatności upraw leśnych w czwartym lub piątym roku od zalesienia gruntu rolnego oraz wnioskowanie z urzędu o jego przekwalifikowanie na grunt leśny jeżeli zalesienia gruntu dokonano na podstawie ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich ze środków pochodzących z sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej.
10. Wstrzymywanie w drodze decyzji wypłaty ekwiwalentu w przypadku stwierdzenia, że uprawa leśna prowadzona jest niezgodnie z planem zalesienia a następnie z uproszczonym planem urządzania lasu.
11. Wydawanie zaświadczeń na podstawie art. 37a, ust. 1 pkt 3 ustawy o lasach.
VII. W zakresie prawa łowieckiego:
1. Przygotowywanie zezwoleń w szczególnych przypadkach, na odstępstwa od zakazu płoszenia, chwytania, przetrzymywania, ranienia i zabijania zwierzyny.
2. Przygotowywanie zezwoleń na posiadanie i hodowlę chartów rasowych lub ich mieszańców.
3. Prowadzenie spraw związanych z wydzierżawieniem polnych obwodów łowieckich na wniosek Polskiego Związku Łowieckiego.
4. Przygotowywanie zezwoleń na odłów lub odstrzał redukcyjny zwierzyny w przypadkach zagrożenia prawidłowego funkcjonowania obiektów produkcyjnych i użyteczności publicznej.
5. Przyjmowanie sprzeciwów właścicieli nieruchomości położonych w obwodach łowieckich w sprawach dotyczących zakazu polowań.
VIII. W zakresie prawa geologicznego i górniczego:
1. Przygotowywanie decyzji zatwierdzających projekty robót geologicznych.
2. Przygotowywanie decyzji zatwierdzających dokumentacje geologiczne złóż kopalin.
3. Przygotowywanie decyzji zatwierdzających dokumentacje hydrogeologiczne.
4. Przygotowywanie decyzji zatwierdzających dokumentacje geologiczno-inżynierskie.
5. Przygotowywanie decyzji zatwierdzających inne dokumentacje niż określone w pkt 2-4.
6. Prowadzenie postępowań administracyjnych w sprawie udzielenia koncesji na wydobywanie kopalin ze złóż.
7. Wykonywanie zadań z zakresu administracji geologicznej określonych ustawą Prawo geologiczne i górnicze.