Wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez Starostę Oleckiego
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe. Przed złożeniem wniosku zależy dokładnie zapoznać się z zapisami rozdziału 8 Szkoły i placówki niepubliczne wyżej wymienionej ustawy.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych zasad i warunków udzielania i cofania zezwolenia na założenie przez osobę prawną lub osobę fizyczną szkoły lub placówki publicznej.
Wymagane dokumenty
- Statut szkoły lub placówki, zgodny z art. 172 ustawy Prawo oświatowe, podpisany przez osobę uprawnioną.
- Dane dotyczące kwalifikacji pracowników pedagogicznych i dyrektora, przewidzianych do zatrudnienia w szkole lub placówce.
- Potwierdzenie osobowości prawnej osoby prowadzącej – osoba prawna odpis z Krajowego Rejestru Sądowego.
- Dokumenty poświadczające dysponowanie odpowiednimi pomieszczeniami – umowa najmu lub inny tytuł prawny do zajmowania lokalu wraz z oznaczeniem sal, w których odbywać się będą zajęcia.
- Formularz zawierający dane niezbędne do wpisania szkoły lub placówki do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej
- Informacja o warunkach lokalowych zgodnie z art. 168 ust. 4 pkt 3 ustawy Prawo oświatowe zapewniających:
- możliwość prowadzenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych,
- realizację innych zadań statutowych,
- w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe możliwość realizacji praktycznej nauki zawodu,
- bezpieczne i higieniczne warunki nauki i pracy, spełniające wymagania określone w przepisach w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach, przepisach o ochronie środowiska, przepisach o Państwowej Inspekcji Sanitarnej, przepisach techniczno-budowlanych i przepisach o ochronie przeciwpożarowej potwierdzonych pozytywną opinią: komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej, właściwego państwowego powiatowego inspektora sanitarnego;
- Zobowiązanie do przestrzegania wymagań określonych w art. 14 ust. 3 ustawy Prawo oświatowe w przypadku ubiegania się o nadanie szkole uprawnień szkoły publicznej.
- Osoba fizyczna składająca wniosek o zgłoszenie do ewidencji może dołączyć do wniosku pisemne oświadczenie wskazujące osobę fizyczną lub prawną inną niż jednostka samorządu terytorialnego, która przejmie prowadzenie szkoły/ placówki w przypadku zgonu osoby składającej zgłoszenie. Oświadczenie zawiera zgodę osoby fizycznej lub prawnej, która ma przejąć prowadzenie szkoły/ placówki niepublicznej. Oświadczenie może zostać złożone przez osobę fizyczną również po uzyskaniu wpisu do ewidencji.
Miejsce złożenia dokumentów
Kancelaria Starostwa Powiatowego, II piętro, pokój nr 22.
Szczegółowych informacji udziela
- Urszula Nejfert, Naczelnik Wydziału Edukacji, Kultury, Sportu i Promocji, tel. 87 739 18 57, III piętro, pokój nr 35;
- Dorota Chalecka, Inspektor Wydziału Edukacji, Kultury, Sportu i Promocji, tel. 87 739 18 56, III piętro, pokój nr 38a.
Termin załatwienia sprawy
Niezwłocznie, nie później niż w ciągu 30 dni od dnia złożenia kompletnej dokumentacji.
Sposób załatwienia sprawy
- wydanie zaświadczenia o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, prowadzonej przez Starostę Oleckiego
lub
- wydanie decyzji o odmowie wpisu do ewidencji w przypadku, gdy:
- zgłoszenie nie zawiera wymaganych danych wymienionych w art. 168 ust. 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe i mimo wezwania nie zostało uzupełnione w wyznaczonym terminie;
- statut szkoły lub placówki jest sprzeczny z obowiązującym prawem i mimo wezwania nie został zmieniony.
Opłaty
Nie pobiera się opłat.
Dodatkowe informacje
Wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, prowadzonej przez Starostę Oleckiego, uzyskują podmioty zakładające szkoły i placówki na terenie powiatu oleckiego.
Osoba prowadząca szkołę lub placówkę niepubliczną jest zobowiązana zgłosić organowi w ciągu 14 dni zmiany danych zawartych w zgłoszeniu, powstałe po wpisie do ewidencji zgodnie z art. 168 ust. 4-12 ustawy Prawo oświatowe.
W przypadku zmiany organu prowadzącego szkołę/ placówkę, osoba prowadząca szkołę/ placówkę powinna złożyć nowy wniosek o zmianę danych (oznaczenie osoby prowadzącej szkołę/ placówkę, miejsce zamieszkania lub siedziby), nie później niż miesiąc przed planowanym dniem zmiany organu prowadzącego.
W przypadku zgonu osoby fizycznej prowadzącej szkołę/ placówkę wniosek składa osoba, która została wskazana w oświadczeniu, w terminie 14 dni od dnia zgonu.
Zmiana organu prowadzącego następuje z dniem dokonania wpisu tej zmiany do ewidencji.
Wpis do ewidencji podlega wykreśleniu w przypadkach określonych w art. 169 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe:
- niepodjęcia działalności przez szkołę lub placówkę w terminie wskazanym w zgłoszeniu do ewidencji;
- prawomocnego orzeczenia sądu zakazującego osobie fizycznej, prowadzącej szkołę/ placówkę, prowadzenia działalności oświatowej;
- stwierdzenia, w trybie nadzoru pedagogicznego, że działalność szkoły/ placówki lub organu prowadzącego jest niezgodna z ustawą Prawo oświatowe i ustawy o systemie oświaty, wydanych na ich podstawie rozporządzeń lub statutem, w szczególności: nie jest wypełnione zobowiązanie, o którym mowa w art. 168 ust. 4 pkt 6 albo nie są spełnione warunki funkcjonowania szkoły określone w art. 178 ust. 4; jeżeli szkoła/ placówka lub osoba prowadząca szkołę/ placówkę w wyznaczonym terminie nie zastosowała się do polecenia organu sprawującego nadzór pedagogiczny, o którym mowa w art. 180 ust. 2 ustawy Prawo oświatowe;
- dokonania wpisu z naruszeniem prawa;
- zaprzestania działalności przez szkołę lub placówkę przez okres dłuższy niż 3 miesiące.
Wykreślenie z ewidencji następuje w drodze decyzji i jest równoznaczne z likwidacją szkoły/ placówki zgodnie z art. 169 ust. 2 ustawy Prawo oświatowe.
Osoba prowadząca szkołę/ placówkę może ją zlikwidować z końcem roku szkolnego. W tym przypadku osoba prowadząca szkołę/ placówkę jest zobowiązana co najmniej na 6 miesięcy przed terminem likwidacji zawiadomić o zamiarze i przyczynach likwidacji: rodziców, uczniów i Starostę Oleckiego, który dokonał wpisu do ewidencji.
Dokumentację przebiegu nauczania zlikwidowanej szkoły przekazuje się organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny, w terminie jednego miesiąca od dnia zakończenia likwidacji. Po zakończeniu likwidacji wpis do ewidencji ulega wykreśleniu.