Przyjęcie zgłoszenia instalacji wytwarzającej pola elektromagnetyczne
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z 2 lipca 2010 r. w sprawie rodzajów instalacji, których eksploatacja wymaga zgłoszenia (Dz. U. z 2019 r., poz. 1510), w którym zapisano w § 2 ust. 2 powyższego rozporządzenia, że zgłoszenia z uwagi na wytwarzanie pól elektromagnetycznych wymagają :
- stacje elektroenergetyczne lub napowietrzne linie elektroenergetyczne o napięciu znamionowym nie niższym niż 110 kV;
- instalacje radiokomunikacyjne, radionawigacyjne i radiolokacyjne, których równoważna moc promieniowana izotropowo wynosi nie mniej niż 15 W, emitujące pola elektromagnetyczne o częstotliwościach od 30 kHz do 300 GHz.
Zakres zgłoszenia określa art. 152 ust. 2 ustawa z 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2020 r., poz. 1219 ze zm.) :
„2. Zgłoszenie, o którym mowa w ust. 1, powinno zawierać :
- oznaczenie prowadzącego instalację, jego adres zamieszkania lub siedziby;
- adres zakładu, na którego terenie prowadzona jest eksploatacja instalacji;
- rodzaj i zakres prowadzonej działalności, w tym wielkość produkcji lub wielkość świadczonych usług;
- czas funkcjonowania instalacji (dni tygodnia i godziny);
- wielkość i rodzaj emisji;
- opis stosowanych metod ograniczania wielkości emisji;
- informację, czy stopień ograniczania wielkości emisji jest zgodny z obowiązującymi przepisami.
- (uchylony);
- sprawozdanie z wykonanych pomiarów poziomów pól elektromagnetycznych, o których mowa w art. 122a ust. 1 pkt 1.”
Pomimo braku obowiązku, podmiot przedkładający zgłoszenie instalacji wytwarzającej pola elektromagnetyczne może wykorzystywać formularz dotychczas obowiązujący, aby zgłoszenie bądź zakres zmian był czytelny dla organu.
Opłata skarbowa:
Przyjęcie zgłoszenia podlega opłacie skarbowej, zgodnie z ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej w wysokości 120 zł na konto Urzędu Miejskiego w Olecku, PKO BP SA NR : 57 1020 4724 0000 3702 0007 6117 (ponieważ organem podatkowym właściwym w sprawach opłaty skarbowej jest Burmistrz Olecka). Dowód wpłaty załącza się do wniosku.
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska
Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 2 lipca 2010 r. w sprawie rodzajów instalacji, których eksploatacja wymaga zgłoszenia
Czas realizacji usługi:
Czas realizacji usługi do 1 miesiąca, w sprawach trudnych i skomplikowanych do 2 miesięcy
Tryb odwoławczy:
Przyjęcie zgłoszenia bez uwag nie kończy się wydaniem aktu administracyjnego, dlatego nie ma trybu odwoławczego. Zgłoszenie ma charakter informacyjny.
W przypadku wydanie decyzji o wniesieniu sprzeciwu, stronie przysługuje odwołanie od tej decyzji do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie za pośrednictwem Starosty Oleckiego w terminie 14 dni od dnia otrzymania decyzji.
Imię i nazwisko osoby załatwiającej sprawę:
Robert Kozłowski - Główny specjalista
ul. Kolejowa 32
19 – 400 Olecko
pok. 16, tel. 87 739 18 83
e-mail : srodowisko@powiat.olecko.pl